Man-tors: kl. 6.30-16.55
Fre: kl. 6.30-16.20
Vi har tilpasset vores praksis til den styrkede pædagogiske læreplan, og søger derfor at skabe det mest stimulerende læringsmiljø for børnene hele dagen, som bygger på børneinddragelse og barnets perspektiv. Dette kommer bl.a. til udtryk når vi:
Vi anvender de seks læreplanstemaer, som ses til højre, i vores daglige arbejde og tilrettelæggelse af det pædagogiske læringsmiljø. Vi anvender tanken om det brede læringsbegreb, som indebærer at barnes dag i Lyngbakken, skal være præget af samtlige temaer, så hver dag indeholder et stort og bredt favnende læringspoentiale. Det gælder både ved de pædagogiske akiviteter og temaer, samt ved den frie leg, garderobesituationer, måltider osv.
Tema: Snegle - vuggestuen, 3 ugers forløb
Natur, udeliv og science:
- Finder snegle i naturen, laver sneglebo, giver sneglene mad
Krop, sanser og bevægelse:
- Røre ved snegle, bevæge sig som snegle, observere sneglens langsomme
bevægelser
Social udvikling:
- Øver sig på at gå på tur og vente på tur, træner opmærksomhed og
fordybelse, samarbejde om at løse opgaver
Kommunikation og sprog:
- Vi snakker med børnene om forskellige typer snegle, hvad er en snegl, hvad lever den af, hvad spiser den osv. Vi anvender fokusord som fx slim, snegl, sneglehus og anvender både billede, skrift og sprog, så børnene stimuleres sprogligt på flere sanser. Vi synger sange, rim og remser omkring snegle.
Alsidig personlig udvikling:
- Vi følger barnets initiativ og impulser og undersøtter barnets lyst til at undersøge sneglenes liv og verden.
Kultur, æstetik og fællesskab:
- Hvordan bor jeg og hvordan bor sneglen? Hvilken sammenhæng har sneglen med vores hverdag og naturen omkring os?