Man-tors: kl. 6.30-16.55
Fre: kl. 6.30-16.20
Nedenstående oversigt er et billede på, hvordan en dag i børnehaven kan se ud, men det er som bekendt altid med forbehold for, hvordan dagen tager sig ud.
Kl. 6.30-7.30: Fælles hus
Kl. 7.30-9.00: Vi går på legepladsen
Kl. 9.00-11.00: Pædagogiske aktiviteter
Kl. 11.00-12.00: Frokost
Kl. 12.00-14.00: Fælles leg og aktiviteter på legepladsen
Kl. 14.00-15.00: Eftermiddagsmad - Café
Kl. 15.00-16.55: Fælles hus
Om morgenen og efter frokost er vi ét fælles hus - oftest på legepladsen. Det er her hvor vi leger og afholder pædagogiske aktiviteter på tværs af aldersgrupperne, samt på tværs af personalegruppen. Det er en del af vores kerneværdi, at børnene kan lege og lære på tværs af aldersgrupper, samt at alle voksne, kender alle børn - og børnene kan søge omsorg hos alle voksne.
Vi prioriterer at komme ud hver dag - i det omfang der giver mening for barnet. I Lyngbakkens vuggestue arbejder vi ud fra ugeplaner, som både tilgodeser struktur, genkendelighed og stimulerende aktiviteter.
Eksempel på en ugeplan:
May er vores trofaste madmor, som hver dag står i køkkenet og sørger for dejlig nærende mad til børn og voksne.
Vi fokusere på både at servere velkendt mad for barnet, som kan finde tryghed i det velkendte, men vi søger også at flytte grænser sammen med barnet og øver madmod bl.a. ved at de voksne spiser med ved måltiderne. Der vil altid være alternativer i baghånden - såsom havregrød, rugbrød mm, så barnet har energi til at lege og udforske mulighederne her i Lyngbakken.
Vores madordning dækker hele dagen i Lyngbakken, så børnene både får tilbudt morgenmad, frokost og mellemåltider, som det ses på følgende oversigt.
Kl. 6.30-7.20: Morgenmad
Kl. 9.00-9.30: Formiddagsmad
Kl. 11.00-11.30: Frokost
Kl. 14.00-14.30: Eftermiddagsmad
Kl. 16.00-16.30: Sen eftermiddagsmad
Vi søger løbende at omlægge vores madindkøb til økologiske og sæsonbetonede råvarer og er har i den forbindelse fået bronzemærkningen fra Det Økologiske Spisemærke.
Mindst én gang om ugen laves der eftermiddagsmad over bål. Derudover laver vi ofte projekter i samarbejde med lokale jægere og forældre, som fx har doneret ænder, fasaner, rådyr og krebs, som vi sammen med børnene undersøger, tilbereder og smager.
Vi har et tæt samarbejde med den lokale skole, samt de to andre børnehuse i byen, omkring storgruppens start i SFO og skole. Projektet hedder 'Leg på tværs' og sætter fokus på at børnene møder skolen og personalet, samt de kommende klassekammerater fra de andre børnehaver. Der leges på skift i de tre børnehus, samt på skolen. Projektet forløber hvert år fra efteråret og frem til SFO-start d. 1/5.
For de børn der ikke skal gå på den lokale skole, prioriterer vi at tage på skolebesøg med hele storgruppen til barnets kommende skole, så alle børn får den bedst mulige start på skolelivet!
Vi tilbyder overgangssamtaler vedrørende barnets start, samt overleverer relevant info omkring barnets relationer mm. så skolerne bliver klædt på til at møde børnene, som de er.
Skolen har udarbejdet følgende folder, som en guideline til hvordan man kan forberede sig på skiftet fra børnehave til skolen.
Hvert år tager storgruppen på koloni. Det er altid en helt særlig oplevelse for de store børn, som efter tre dage uden mor og far, vender stolte og trætte hjem. Børnene vokser meget af oplevelsen og bliver rustet til nye eventyr!
Det er vores kære støtteforening, der hvert år yder økonomisk støtte til busturen frem og tilbage, samt overnatning. Det er vi utroligt glade for at kunne tilbyde børnene!
Indhold på vej! :)